Minä en ole porvari,

enkä minä halua omistaa ketään tai mitään.

Kaiken minkä sinä minulle annat, annat vapaasta tahdostasi.

Enkä minäkään tule luoksesi käskemällä.

Tälle huoralle et voi rahalla maksaa,

ainoastaan rakkaudella.

 

Ja niin minä kaikkeni annan punaisille veljilleni ja siskoilleni.

Säästelemättä itseäni hyppään taisteluun laulamaan vapaudesta.

Ja osani saan minäkin, haavoja ja ruhjeita, syyllisyyttä ja häpeää,

mutta ainakaan minun ei tarvitse murehtia, ettenkö olisi elänyt,

toisin kuin teidän valkoiset sisareni ja veljeni.

Ja niin minä säälin teitä,

teidän kyvyttömyyttänne olla ihminen,

teidän kyvyttömyyttänne antautua.

Aurinko ei paista jumalattomien kasvoille.

 

Minä olen vassari,

minä haluan rakastaa ja antaa anteeksi.

Täyttää janoisten maljat ja pestä likaisten jalat.

Näissä pidoissa ei ole yhtä emäntää ja isäntiäkin riittää.

Tätä verta ei ole vuodatettu hurskaiden vaan syntisten tähden.

Eikä pisaraakaan ole mennyt hukkaan.

 

Ja niin minä jatkan totuuden puhumista, kunnes kaikki valheenne ovat kuolleet,

eikä teillä ole uusia pitämään teitä hengissä.

Kaiken vääryytenne jälkeen, minä kumminkin teidät armahdan,

sillä jokainen sielu on pelastamisen arvoinen

ja jokainen ruumis siunauksensa ansainnut.

 

Teillä ei ole mitään pelättävää minun valtakunnassani,

sillä minä olen tie, totuus ja elämä.