"Miten nainen voi yhdistää perheen ja uran? - Hankkimalla toisen miehen."

Ihan hauska juttu mutta mietitäänpä sitä oikeen tosissamme hetki. Mitä tapahtuisi jos suomessa moniavioisuus olisi mahdollista? No kristilliset tietysti saisivat sydärin mutta sen lisäksi. Kaatuisiko Suomi ja ajautuisi kaaokseen? - Tuskin.

Tänne syntyisi varmaan joitakin hippikommuuneja lisää missä ihmiset rakastavat toisiaan yksilöinä ja yhteiskunnan tiukat raamit eivät voi heitä kahlita. Muutamista ensimmäisistä moniavoisista tehtäisiin suuret lööpit, joita me muut voisimme paheksua. Muutaman sukupolven jälkeen asia olisi jo asia muiden joukossa, eikä se paljon ihmisiä hetkauttaisi. Tai sitten olen vain optimisti.

Todellisuudessa se tuskin näitä paria hippikommuunia lukuunottamatta tulisi koskaan toimimaan, koska ihmisellä on tarve omistaa: minun vaimoni, minun lapseni, minun kotini etc. Kukaan ei saa katjota minun omaisuuteeni. Vaikka emme pysty omistamaan toisia ihmsiä saati mitään muutakaan on halumme siihen suuri.

Ihmisen mieli on myös niin heikko että se tuskin pystyisi moista konseptia käsittelemään. Kun tulee päivä jolloin kotiin tuodaan uusi puoliso, eikö ole luonnollista että aikaisempi alkaa kyseenalaistaa itseään, tarpeellisuuttaan ja kykyään hoitaa puolison tehtäviään?

Ihminen on oman mielensä vanki, joka on tehokkaan aivopesun tuotos syntymästä kuolemaan. Vaikka yrittäisi olla kuinka liberaali ja unohtaa mielensä rajoitteet, tulevat ne vastaan viimeistään kateuden tai katkeruuden muodossa, jos en minä niin ei muutkaan.

Odottaessa päivää jolloin mielemme siirtyvät seuraavalle kehitysasteelle, nostakaamme tiukat raamimme kuinniaan ja rankaiskaamme kaikkia niitä, jotka rakkaita sääntöjämme rikkovat, koska muuhun meistä ei olekkaan, rikkomaan ja rankaisemaan.